کد مطلب:18877
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:9
منظور از باطن مثالي اعمال، چيست؟
هر عبادتي باطني مثالي دارد و باطني عقلي؛ باطن مثالي را انسان در برزخ مشاهده ميكند، برزخ همان عالم قبر است، از معصوم(ع) سؤال ميكنند كه برزخ از كجا شروع ميشود؟ ميفرمايد «مُنذ القَبر» (تفسير نورالثقلين2/553.) لحظهاي كه انسان وارد قبر ميشود وارد برزخ شده است. آنچه به عالم مثال بر ميگردد انسان در برزخ آن را ميبيند اما باطن عقلي عبادات را در مافوق برزخ ميبيند.
ابو بصير كه از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق(ع) است نقل ميكند
«إِذا ماتَ العَبد المُؤمن دَخل مَعه في قَبره سِتة صُور...» (بحار6/234.) وقتي بنده مؤمن از دنيا رفت، شش صورت نوراني به همراه او وارد برزخ و قبر ميشوند، اين شش صورت او را از آسيبها از شش جهت محافظت ميكنند، آن كس كه طرف راست اين بنده مؤمن قرار گرفته در معرفي خود ميگويد من نمازم.
باطن نماز يعني همين صورت نوراني كه در قبر، طرف راست نمازگزار قرار ميگيرد و ميتوان او را در برزخ ديد و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبيد نماز نمونه است، همه عبادات بر همين منوال است.
سپس آن صورتي كه طرف چپ او قرارگرفته ميگويد من زكات هستم. زكات تنها مربوط به مال نيست بلكه انسان موظف است زكات هر نعمت خدادادي را بپردازد، هيچ نعمتي بيمسئوليت نيست، در روايات آمده است «زَكات العِلم تَعليمه من لا يَعلمه» (بحار2/25) [زكات دانش، آموختن آن به كساني است كه نميدانند.] «زَكات الجَمال العِفاف» (شرح غررالحكم4/105) [زكات نعمت زيبارويي عفت و پاكدامني است.] «زَكات الشُجاعة الجِهاد في سَبيل الله» (شرح غررالحكم4/106) [زكات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست، و ... .]
همه اينها از مصاديق زكات است و اگر زكات نعمت پرداخته شد، اين زكات به صورت نوراني در قبر به پرداخت كننده خود كمك ميكند و او را از آسيب و حادثه محافظت ميكند.
صورتي كه در قبر روبروي بنده مؤمن ايستاده ميگويد من روزه هستم، سرّ مثالي روزهاي كه براي رضاي خدا گرفته ميشود به صورت شخصي نوراني در قبر جلوه ميكند و آن صورت نوراني كه پشت سر او است و از پشت وي را حمايت ميكند ميگويد من حج عمره هستم.
در مراسم حج، امام سجاد(ع) در صحراي عرفات به شخصي فرمودند تعداد حاجيان را چقدر تخمين ميزني؟ راوي رقم زيادي را گفت، سپس عرض كرد حاجياني كه براي خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را ميخوانند. امام فرمود چقد ضجه و ناله فراوان است و حاجي كم! گفت همه حاجي هستند آيا اين تعداد كم است؟ آنگاه حضرت، باطن افراد را به وي نشان داد ديد سرزمين وسيع عرفات پر است از خوك و بوزينه! و دربين اينها چند نفر انسان هستند (بحار96/258)!.
هر كس باطني دارد كه با باطن اعمال او متحد است؛ عامل با عمل خود متحد است و هر كس با نيت خود محشور ميشود، امام صادق(ع) فرمود «يَحشُر النّاس عَلي نِيّاتهم» (همان67/209) امامان معصوم(ع) باطن افراد را ميبينند و احياناً به ديگران هم نشان ميدهند.
امّا آن نوري كه پايين پاي اوست ميگويد من نيكيهايي هستم كه تو به برادران مؤمن روا داشتي، خيري كه به ديگران رساندي. آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفي كردند از آن كس كه بالاي سر مؤمن ايستاده سؤال ميكنند كه تو كيستي كه از همه ما نورانيتر هستي؟ ميگويد من ولايت خاندان پيغمبرم، محبت علي و اولاد علي به اين صورت جلوه ميكند، پيروي از آنها به اين شكل مجسم ميشود كه از همه نورانيتر است و بالاي سر مؤمن بر او اشراف دارد. وقتي انسان تشنه اهل بيت(ع) بود نه علاقهمند صوري، با آنها محشور ميشود.
آية الله جوادي آملي
حكمت عبادات
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.